SHOP MY VAN 🚐💨 - kaikki mun retkeilyautosta löytyvät tuotteet & pakuprojektissa käytetyt materiaalit ja työkalut | VAN LIFE SUOMI

* Tämä blogiteksti sisältää mainoslinkkejä, mainoslinkit merkitty *-merkillä. Jos ostat tuotteen tai palvelun tällaisen linkin kautta, saatan saada siitä pienen komission. Tämä ei aiheuta sinulle mitään lisäkustannuksia! Kiitos, että tuet YouTube-kanavani toimintaa, jotta voin jatkaa sinulle ilmaisen sisällön tuottamista viikottain ♥︎

SHOP MY VAN 🚐💨

Mä saan paljon kyselyitä sekä mun Instagramissa että mun YouTube-kanavalla materiaaleista ja tuotteista, joiden avulla oon luonut mun retkeilyautosta itseni näköisen liikkuvan kodin. Musta on ihanaa, että mun pakuprojekti inspiroi sun van life haaveita! Niinpä mä ajattelin helpottaa sun researchiä ja koota tän yhen kirjotuksen alle kaiken olennaisen tiedon mun retkeilyauton tuunauksesta. 

Pakuprojekti on tosiaan projekti, joten päivitän tätä kirjoitusta sitä mukaa kun retkeilyauton tuunaus etenee.

Pst. Jos sä etit jotain tiettyä tuotetta, kokeile hakea sitä hakusanalla niin löydät sen nopeammin 😘

First things first, mun retkeilyauto on tehdasrakenteinen Fiat Ducaton koriin tehty Adria win vuosimallia 2003. Tässä van tour siitä, mistä on lähdetty liikkeelle ja mihin tähdätään:

♥︎ Lahjoitan YouTube-kanavani @Helena Einax mainostuloista 2% hyväntekeväisyyteen mielenterveystyön tukemiseksi ♥︎

Tällä hetkellä lahjoituksen vastaanottaja on Suomen Mielenterveys ry.

Katsomalla mun videoita mahdollistat siis ihan oikean rahan lahjoittamisen tärkeään tarkoitukseen.

Raportoin kuukausittain toteutuneesta lahjoitussummasta mun Instagramissa @helenaeinax

▶︎► Kerron asiasta yksityiskohtaisemmin tällä videolla


Kaikki mun retkeilyautosta löytyvät tuotteet & pakuprojektissa käytetyt materiaalit ja työkalut

Sähkötekniikan päivitys:

Ihan heti alkuun mun oli tarkotus asennuttaa retkeilyauton katolle aurinkopaneeli tai pari, jotta retkeilyautossa pystyy tekemään töitä puskaparkissa ollessa. Asia ei kuitenkaan ollut niin yksinkertainen, kuten yllä olevassa videossa kerron. Aurinkopaneelien tuoman maksimaalisen hyödyn saavuttamiseksi mun piti vaihdattaa olemassa oleva hupiakku kahteen isompaan hupiakkuun ja ostaa invertteri sekä invertterin kotelo, pääsulkukytkin ja mitä lie muita turvallisuuteen liittyviä juttuja siinä olikaan, sekä tietysti maksaa tän kaiken tekemisestä erikoisliikkeelle.

Tän hetkinen energiasyteemi:

Vanha hupiakku oli sijoitettu apukuskin penkin alle, ja jotta säästin ees vähän rahaa, päätin ostaa isoimmat akut, mitkä mahtuu penkkien alle. Toinen hupiakku siis sijoitettiin kuskin penkin alle. Tätä isompia varten olis pitänyt vetää johdotukset auton takaosaan sängyn alle, mikä olis tullut maksamaan enemmän, kun mun budjetti sillä hetkellä anto myöden.

Alla olevassa videossa kerron lisää näistä tuotteista ja asennuskustannuksista:

Jälkikäteen ajateltuna, ois ollut fiksumpaa asennuttaa isommat akut (esim. 120Ah) ja vähintään 1000W invertteri, koska mun on tarkotus tuunata pakusta kokoaikaiseen asumiseen sopivaa. Mutta nyt mentiin sillä mitä budjetti saneli.

Akkujen koossa on hyvä huomioida myös niiden latautuminen. Mä en oo käytännössä koskaan virtajohdon päässä, joten aika paljon saa ajaa, että isommat akut tulis täyteen. Toisaalta jos on aurinkopaaneelit, niin keväällä ja kesällä ne täyttää akkuja. Talvella voi olla sitten taas haasteita saada akut latautumaan täyteen jos ei aja PALJON tai ole virtapiuhan päässä. Tän suhteen on siis kunkin löydettävä se omaan elämäntapaan sopiva sweet spot.

Mä en oo näissä sähköjutuissa todellakaan mikään ekspertti, mutta jos sulla on pakuprojekti harkinnassa ja kyssäreitä tähän liittyen, laita mulla vaikka viestiä Instassa, niin auttelen parhaani mukaan :)

Haaveena olis saada aurinkopaneelit asennettuna keväällä 2021, ja kun se aika koittaa, päivittelen tänne, mitä tuli pakun katolle laitettua.


Kiinteiden kalusteiden maalaus:

Kun tekniikkapuoli oli päivitetty, retkeilyauton tuunaus alko isoimmalla pakuprojektilla eli kiinteiden kalusteiden maalauksella.

Maalausprojektissa oli käytössä seuraavat tuotteet:

Kerron yksityiskohtaisemmin maalausprojektista tällä videolla:

Myöhemmin maalasin vielä takaovilta näkyvät kaapistojen päädyt.

Maalausprojektissa oli käytössä seuraavat tuotteet:

Tämä oli tosin spraymaali, joka ei sopinut tarkoitukseen ollenkaan (ostin tämän, koska pienin maalipurkki oli valtavasti liian iso tarpeisiini nähden). Myyjän ohjeen mukaan suihkutin pullon sisällön kaukaloon, mutta tuote oli aivan liian ohutta ja telatessa sitä roiskui joka paikkaan. Tuote myös loppui kesken.

Mikäli maalauksessa ei ole nimenomaan spraymaalille sopiva kohde, suosittelisin tähän tarkoitukseen mielummin tuotteita, joita käytin jääkaapin tuunaukseen myöhemmin (alla).


Keittiön kaakelointi:

Kun maalaustyöt oli valmiina, oli aika tuoda retkeilyautoon lisää ilmettä. Kerroin jo ensimmäisellä videolla, että haluan keittiöön marokkolaishenkisiä laattoja, mutta maalauksen jälkeen huomasin myös liukuoven pinnan (missä keittiössä normaalisti on välitila) kaipaavan freesausta. Se ei ollut aiemmin pistänyt silmään, mutta puhtaan valkoista kalustemaalia vasten se näytti tunkkaiselta.

Mä en kuitenkaan osaa kaakeloida, ja lisäks matkailuautossa ajossa syntyvä tärinä saattaa myös rikkoa laattoja. Toki tätä varten on olemassa joustavia saumauksia, mutta koska tosiaan mä en tiedä näistä mitään ja halusin tehdä laatoituksen itse ja nopeasti, mä valitsin perinteisten kaakelien ja laattojen sijaan seinätarroja.

Seinätarrat on asennuksen helppouden lisäks oiva valinta matkailuautoihin myös keveydensä vuoksi, jotta retkeilyauton kokonaismassa ei turhaan kasva.

Laatoitusprojektissa oli käytössä seuraavat tuotteet:

Ennen sisustustarrojen asennusta putsasin pinnat maalipesulla. Kerron yksityiskohtaisemmin laatoitusprojektista tällä videolla:



Henkarikaapin tuunaus:

Mitä enemmän retkeilyautossa viettää aikaa, sitä paremmin havaitsee tiettyjä suunnitteluvirheitä, joita tekisin itse toisin, jos joskus muokkaan retkeilyauton alusta asti itse pakusta.

Yks näistä oli ehdottomasti henkarikaappi.

Henkarikaapin tuunauksessa oli käytössä seuraavat tuotteet:


Sängyn tuunaus:

Mun retkeilyauton sänky on pään puolelta 140cm leveä ja jalkopäästä 120cm leveä. Edellinen omistaja oli ostanut siihen 120cm leveän ekstrapatjan, joka tekee sängystä tosi mukavan, mutta jätti pään puolelle hassun 20cm leveän tyhjän kaistaleen.

Jotta sängyssä mahtuis nukkumaan kaks ihmistä mukavasti, oli koko sänkykapasiteetti luonnollisesi hyödynnettävä. Kurkkasin ekstrapatjan suojan sisään ja totesin sen olevan jonkin sortin vaahtomuovia. Pienellä googletuksella pääkaupunkiseudulta löytyi sellainen liike kuin Muovi ja lelu, joka myy vaahtomuovia mittatilauksella.

Mulla oli alusta asti suunnitelmana tehdä sängystä väripilkku valkoseks maalattuja kalusteita vasten. Niinpä mä valitsin sänkyyn ruosteenväriset pellavalakanat.

Jos sä et oo yhtä fiksaantunut tiettyyn väriin kuin mä, suosittelen harkitsemaan Finlaysonin Jesus-pellavalakanoita. Ne on tyyrimmän puoleiset, mutta ehdottomasti parhaat ja lämpimimmät lakanat, missä oon koskaan nukkunut. JA niissä on 50 vuoden takuu!

Sängyn tuunauksessa oli käytössä seuraavat tuotteet:

Alla olevassa videossa tuunaan patjan kuntoon ja kerron lisää näistä tuotteista:


Valoverhojen ompelu:

Koska uusien lakanoiden myötä vaihtoon lähti vanha päiväpeitto, oli mun suojattava lakanoita tiskiaineroiskeilta laittamalla valoverho keittiön ja sängyn väliin. Mulla oli kellarissa käyttämättömänä samaa valoverhoa, mitä on meidän makkarissa, joten päätin tuunata siitä valoverhot.

Tuunasin samasta verhopätkästä myös valoverhon retkeilyauton sivuovelle, jossa se luo tunnelmaa sekä toimii liukuoven ollessa auki kesäaikaan auki vedettynä jonkinmoisena hyttysverkkona 🦟  tai ehkä ainakin ampiaisverkkona 🐝😅

Valoverhojen tuunauksessa oli käytössä seuraavat tuotteet:

Tarkemmin valoverhojen tuunausprosessi näkyy samalla ylläolevalla videolla, millä tuunataan sänkykin.

Valaistuksen upgradeaus:

Mun retkeilyautossa oli vielä vanhat hehku- ja halogeenilamput, mutta kun syksy eteni ja pimeiden tuntien määrä päivässä lisäänty dramaattisesti, tuli aika vaihtaa vanhat lamput energiatehokkaampiin LED-valoihin.

Kiinteiden valojen lisäks mä suosin ja suosittelen matakailuautoihin paristoilla toimivia led-valosarjoja.

Tässä kootusti eripuolilla retkeilyautoa käytössä olevat valaistusratkaisut:
Tällä videolla kerron tarkemmin mun valaistusstrategiasta retkeilyautossa talvella, sillä lämmityksen jälkeen valot voi olla suurin energiasyöppö pimeeseen vuodenaikaan:


Ruokapöydän tuunaus:

Alusta asti oli selvää, että myös ruokapöydän keltainen koivu-/mäntypinta kiiltävine lakkoineen tulee saamaan uuden pinnan. Mä inspiroidun Instassa pöydistä, joita porukka oli tehnyt omiin matkailuautoihinsa. Mulla oli kuitenkin pakussa enemmän kuin toimiva pöytä, joten en halunnut vaan heittää sitä menemään ja tehdä uutta, joten mä päätinkin tuunata mun retekilyauton pöydän saman henkiseks ▶︎▷‣▹‣

Samaan syssyyn maalasin myös pöydän jalan mätsäämään muuhun sisustukseen. Aiemmin hankittu kissan raapimismatto sai kuitenkin kunnian jäädä takajalkaan, koska se on kaikkien autonpenkkien pelastus! Mini oppi käyttämään sitä heti ekasta ohjauksesta ja on tykännyt käyttää sitä siitä lähtien (mitä ei todellakaan tapahdu kaikkien raapimishässäköiden kanssa) 😻

Ruokapöydän tuunauksessa oli käytössä seuraavat tuotteet:

Kerron yksityiskohtaisemmin pöydän tuunauksesta tällä videolla:


Kylpyhuoneen / vessan tuunaus:

Retkeilyauton vessa / kylpyhuone tulee myös kokemaan kokonaisvaltaisen face liftin. Ensimmäiset askeleet otettiin, kun kylpyhuoneen kaappi sai uuden maalipinnan. 

Maalausprojektissa oli käytössä seuraavat tuotteet:
Samalla tuunasin jo aiemmin Ikeasta ostamani vessaharjan, jonka kiinnitin lattiaan, ettei se pyörisi pitkin lattioita ajon aikana. Vessaharjan tuunauksessa oli käytössä seuraavat tuotteet:
Lisäksi vaihdoin retkeilyautoa maalatessa rikki kolauttamani wc-paperitelineen uuteen:
Kerron yksityiskohtaisemmin retkeilyauton kylppärin tuunauksista tällä videolla:


Kylppärin puhtaanapitoon mulla on käytössä itsetehdyt etikka- ja ruokasoodapohjaiset diy puhdistusaineet sekä mikrokuituliina:
Esittelen dymon käyttöä tarkemmin alla olevalla videolla, missä puhun kaittiön laatikonjakajasta.

Lisäksi retkeilyauton kylppäristä löytyy:
Tällä hetkellä harkitsen kylpyhuoneen "laatoittamista" *kalanruotokuvioisella seinätarralla.

Keittiön sisustus & tarvikkeet:

Mun pienenpienen keittiönlaatikon pelastaja on itsetehty laatikonjakaja.

Diy laatikonjakaja sai inspiraation tästä tuotteesta, joka itsessään ei olis mahtunut mun retkeilyauton keittiön laatikkoon, mutta saattaa sopia sulle:
Esittelen diy laatikonjakajan tarkemmin tällä videolla:

Jääkaappi on saanut uuden ilmeen parikin kertaa. Ensin maalasin sen muiden kiinteiden kalusteiden kanssa valkoiseksi, ja myöhemmin jääkaappi sai vielä mustan "magneettisen" pinnan, koska kiinnitin siihen magneettipohjaisia maustepurkkeja.

Maalausprojektissa oli käytössä seuraavat tuotteet:

Suoraan myynnissä en löytänyt mustaa vähäeleistä talouspaperitelinettä, joten päätin ostaa valkoisen ja maalata sen. Talouspaperitelineen tuunauksessa oli käytössä seuraavat tuotteet:
Lisäksi retkeilyauton keittiöstä löytyy:

Yleinen sisustus:

Sisustin mun retkeilyautoon boheemin ilmeen tällä videolla:


Alla listaus videolla näkyvistä tuotteista:

Seuraa pakuprojektin etenemistä ja van lifeä Suomen olosuhteissa mun Instagramissa että mun YouTube-kanavalla 🚐💨

Laita vaikka yksityisviestiä Instassa, jos sulla heräs vielä kyssäreitä!

Terkuin Helena 

Kommentit