Liikaa vaatteita kaapissa? Tässä mun ykkösvinkki luopumiseen 🥇+ ARVONTA 🎁

Kahdessa edellisessä blogikirjoituksessa ollaan käyty läpi, mitä asioita otan huomioon harkitessani, tarvitsenko todella jonkun asian tai esineen ja jos tarvitsemani asia on vaate, millä perusteella valitsen sopivan vaatteen. Jo olemassaolevan tavaravuoren pienentämiseksi, tänään käydään läpi, millä perusteella luovun jo omistamistani vaatteista, koruista yms. Nappaa siis vinkit käyttöön ja aloita elämäsi puhdistus!

Blogin lopussa kerron sulle myös mahdollisuudesta osallistua ihanaan arvontaan, joten keep reading darling 🎁

Helena Einax, blogi, vaatteiden kierrätys
Kävin meidän vaatehuoneesta läpi mun vaatteitta, joita oli myös 4 kasaa lattialla. Nyt niitä on enää 2, ja henkarivaatteet vielä läpikäymättä! Tavoitteena saada kasat pois lattialta 💪🏼

Mä uskon vakaasti siihen, että suurin osa meistä, itseni mukaan lukien, elää liiallisen tavarapaljouden keskellä, mikä tuottaa meissä huomaamatta ahdistusta. Don't get me wrong, mä myös pidän mun tavaroista, mutta joka kerta kun kotia käy läpi ja laittaa tavaraa kiertoon niin, että lopputulema on vähän väljempi, tuntuu hetken aikaa siltä, että on hiukan helpompi hengittää. Sitten se taas unohtuu. Eikä mikään ihme, koska me eletään kulutusyhteiskunnassa, missä meidät on kasvatettu määrittämään ihmisen arvo hänen omaisuutensa ja statuksensa perusteella.

Mä puhun samasta efektistä mun YouTube videoilla (katso täältä) esimerkiks riittävän unimäärän suhteen. Kun meille on koko elämämme toitotettu tiettyä viestiä, on sitä vaikea olla uskomatta todeks. Samalla päivitellään ihmisiä, jotka on hurahtaneet uskonnollisiin lahkoihin eikä tunnista lahkon hyväksikäyttöä. I got news for you, sä et oo yhtään parempi tai fiksumpi! Me ollaan kaikki osa kulutusyhteiskunnan luomaa lahkoa ja palvotaan sen jumalaa: materiaa. Tämä on meille normi, jonka kyseenalaistamiseen ei nähdä mitään syytä, päinvastoin sen kyseenalaistajia pidetään "hihhuleina", eikä sokeudellamme tunnisteta sitä pahaa oloa, mitä se aiheuttaa meille ja maailmalle. Kuten tiedetään, ihminen tottuu kaikkeen muuhun paitsi kipuun, ja meille epäedulliset elämäntavat ei oo tähän poikkeus.

Siispä luopuminen. Mä oon parissakin aikasemmassa blogissa puhunut luopumisesta (esim. tässä), ja se on osoittautunut mulle vuosien itsetutkiskelun tuloksena hyvinkin yksinkertaiseks. Poislukien yksi poikkeus, vaatteet, tai ehkä tarkemmin sanottuna kauniit asiat. Mä oon esteetikko, joka on myös lapsena vahvasti (ehkä vähän liiankin vahvasti) kasvatettu arvostamaan kauneutta, mikä on varmasti yks suurimmista syistä siihen, miks tämä on mun kompastuskivi.

Helena Einax, blogi, korujen kierrätys
Kiertoon laitettuja koruja, kauniita, mut ei kuitenkaan enää kuvasta mun tyyliä.


Näinpä siis tämän kirjoituksen mukainen KonMari-metodi, mikä toimii hyvin muissa asioissa, ei ole riittävä, mitä tulee vaatteiden, korujen, hiussolkien, meikkien yms. karsimiseen, sillä kaikkihan ne, mitkä omistan, on kauniita, eli ne kaikki tuo mulle iloa. Tarvitaan siis järeämpiä menetelmiä, jotta voisin luopua yhdestäkään vaateparresta!

Ja antaakseni tähän vähän perspektiiviä, mä olen erityisen hurahtanut mekkoihin. Mä myös palelen äärimmäisen helposti, joten mekkojen käyttöaika Suomessa on mulle tooooosi lyhyt. Näin ollen asetin jossain vaiheessa itselleni mekonostokiellon, jonka lievensin myöhemmin lyhythihaisten mekkojen ostoon edellä mainituista syistä. Myöhemmin kun mekkojen ostaminen ei ollut enää niin holtitonta, oon antanut itselleni luvan ostaa mekkoja harkiten. Mä käyn vaatteeni läpi noin kahdesti vuodessa, yleensä sen innoittamana kun talvitakit viedään varastoon tai tuodaan varastosta käyttöön. Eli semi usein, ja joka kerta musta tuntuu, että nyt ei oo enempää vaatteita joista voisin/haluan/mun kannattaa luopua. Siitä huolimatta joka kerta kiertoon menee Ikea-kassillinen vaatteita! Tää ällistyttää mua aina.

Helena Einax, blogi, vaatteiden kierrätys
Mä oon päättänyt, etten enää elä elämää, jossa tuntuu tältä! Mä oon muokannut mun elämää niin, että kaikki päivät on viikon parhaita päiviä, enkä elä vaan viikonloppuja varten 🙌🏼 Näin ollen tämän paidan oli aika mennä kiertoon!

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että oon pysynyt suunilleen samassa kokoluokassa viimeiset 10-15 vuotta, joten se vähän selittää ehkä sitä, miten vaatteita on päässyt kertymään. Hälytyskellot ois pitäneet kyllä soida jo aikapäiviä sitten, kun usein asuntoja etsiessäni oon joutunut tyrmäämään suurimman osa, koska niissä ei ole ollut tarpeeks tilaa mun vaatteille... Kuitenkin viimeisen vuoden aikana tähän on tullut downshiftauksen myötä ryhtiliike, eikä edes kirppareilla ole tullut käytyä lähes ollenkaan. Kaikesta edellä mainitusta huolimatta ja huomioiden, mun vaatehuoneesta löytyy tällä hetkellä siis 58 mekkoa.

Jep. Tuli vähän shokkina mullekin!

58 mekkoa, ja mä sentään karsin niitä tosi isolla kädellä mielestäni loppukesästä kun viimeksi tein inventaariota vaatteiden osalta. Mulla vois valehtelematta olla koko vaatekaapissa 58 asiaa, ja selviäisin silti paremmin kuin hyvin. Mussa taisteleekin sisällä halu vaihtaa kokonaan kapselipusvustoon/kapselivaatekaappiin vs. ajatus siitä, että kaikesta hankitusta ei kuitenkaan tarvitse luopua, jos ne ovat sopivan kokoisia, mukavia, käytännöllisiä ja kauniita.

Mä kävin eilen läpi vaatehuoneesta kaikki muut paitsi henkarivaatteet, ja kuten joka kerta, oon yllättynyt että taas sieltä lähti helposti kiertoon kaks pinoa vaatteita, joiden lisäks kaks talvitakkia ja koruja sekä hiusjuttuja, jotka kävin läpi jo pari viikkoa aiemmin. Jos viikonloppuna ei mennä mökille, käyn läpi myös nuo henkarivaatteet, niin katsotaan mikä on mekkomäärän lopputulema sen jälkeen.

Helena Einax, blogi, vaatteiden kierrätys
Nämä kasat menee kierrätykseen 🙌🏼 Josko saatas toinen mokoma vielä niistä henkarivaatteista...

Musta kaikkien olis kuitenkin tärkeä ymmärtää, että oli muutos mikä hyvänsä, se harvemmin tapahtuu tai varsinkaan tulee tavaksti hetkessä. Eli vaikka mä mun blogeissa teille paasaan downshiftaamisesta ja ekologisuudesta, niin yhtä lailla tää on mulle oppimismatka, ja tunnen sisimmässäni että suunta on mun hyvinvoinnin kannalta oikea, vaikka vielä en ookaan perillä :)

Mutta ne keinot, että oon onnistunut kuitenkin joka kerta karsimaan vaatteistani niinkin ison osan, mitä ne on?

Ensimmäinen on tietysti oman tyylin löytäminen. Siitä puhuttiin edellisessä blogikirjoituksessa, joten jos siihen kaipaat vielä vinkkejä, lukaise tästä. Mä oon kuitenkin ihmisenä ylipäänsä sellainen, että tykkään monenlaisista erityyppisistä asioista ja tyyleistä, joten se näkyy myös vaatekaapin sisällössä. Ihminen myös kasvaa ja muuttuu vuosien varrella, ja tyyli siinä mukana. Ihanaahan se ois jos ei enää 15 ikävuoden jälkeen tarttis hankkia uusia vaatteita, mutta mikäli kokee tärkeäksi sen, että ulkoinen olemus heijastaa sisäistä itseä, on se käytännössä lähes mahdotonta. Jossain vaiheessa tähänkin olis hyvä kuitenkin vaatteiden suhteen vetää raja, ja itselläni se oli tää kolmenkympin kriisi. 15 vuoden itsetutkiskelun jälkeen tunnen viimein päässeeni käsiks siihen, kuka mä oon koko ajan ollut kaikkien yhteiskunnan asettamisen paineiden ja odotusten alla.

Kaiken tän takia, kun mä käyn mun vaatteita (tai koruja, hiusjuttuja tai meikkejä) läpi, otan aidosti jokaisen yksi kerrallaan käteen ja kysyn itseltäni seuraavan kysymyksen: "Kun ottaa huomioon kaikki mun muut topit/villapaidat/housut/mekot (minkä kategorian edustaja sulla ikinä onkaan kädessä), tulenko mä ikinä valitsemaan tämän vaatteen päälle pantavaksi tuon toisen vaatteen sijasta?"

Helena Einax, blogi, vaatteiden kierrätys
Pohdinnassa päivän kysymys 🤔

Esimerkiks mulle on vuosien varrella saattanut kertyä useampi lyhythihainen kukallinen mekko. Tällöin mä pistän mun kukkamekot riviin ja vertailen niitä, minkä niistä valitsen todennäköisemmin päälle pantavaks (eli se/ne mitä oikeesti ootki käyttänyt) ja vaikka kuinka kauniita ne muutkin mekot on, ne heijastaa kuitenkin vähemmän mun tyyliä, mistä syystä mä en koskaan niitä henkarista valitse enkä tuu koskaan valitsemaankaan, jos vaihtoehtona on joku niistä kivemmistä. Tällä tavalla voin siis hyvällä omalla tunnolla laittaa 3/5 mekosta kiertoon ja säilyttää vain 2, joita oikeasti käytän, koska ne 3 muuta tulee edelleen vaan viemään turhaa tilaa ja pölyttymään kaapissa. Tämän jälkeen sama on hyvä tehdä kaikkien jäljellä olevien lyhythihaisten mekkojen kesken. Jne. Jne. Jne.

Jotta prosessiin saa vielä vähän lisää potkua ja tietoista ajattelua, on jokaista vaatetta harkitessa syytä pohtia myös samoja asioita, mitkä käyt läpi uusia vaatteita hankkiessa, niin kuin tässä jutussa puhuttiin, sillä kivatkin vaatteet, joita ei koskaan tule käytettyä, ovat turhia.

Sun ei siis välttämättä tarvitse osata määritellä sun tyyliä tai sulle sopivia malleja sanoin, sä tunnistat ne olemassaolevista vaatteista ihan käyttökokemuksen perusteella. Mä en kuitenkaan suosittele laittamaan kylmiltään kiertoon kaikkea, mitä et oo käyttänyt viimeiseen vuoteen tms. koska elämän varrella vastaantulevat tilanteet ja tilaiusuudet vaihtelee paljon. Jos et just nyt tartte jakkuja, ei niitä kannata kuitenkaan heittää pois, koska jossain vaiheessa saatat tarvita niitä päivittäin. Tai sulla voi olla useampi juhlamekko, ja joku vuos et pääse käyttämään niitä ollenkaan, ja toisena sulla on neljät häät ja kolmet ristiäiset samana kesänä. Toki edellä mainittu prosessi kannattaa kuitenkin käydä läpi, että turhat lähtee kiertoon.

Helena Einax, blogi, korujen kierrätys
Lisää kiertoon meneviä koruja 

Luopuminen on kuitenkin vaikeeta, I know, ja siks vaatteet ja muukin omaisuus kannattaa käydä läpi säännöllisin väliajoin. Ihan varmana et suostu päästämään ekalla kerralla irti kaikesta, mistä ehkä olis syytä. Etkä tokallakaan! Mutta kerta kerralta se käy helpommaksi, ja joka kerta susta tuntuu että voit hengittää yhä vapaammin. Vaatekaapissa on joka kerta vaan kivempia ja sulle sopivampia vaatteita ja enemmän tilaa niiden säilyttämiseen järjestyksessä.

Onko sulla käytössä hyviä niksejä, millä perusteella päätät, mistä on aika luopua ja mistä ei? Kuulisin mielelläni kommenttikentän puolella 😊

ISO KIITOS SULLE, jos jaksoit lukea tän kokonaan! ❤️ Ruksaa myös alle, oliko lukemisen arvoinen juttu vai ei, niin tiiän jatkossa, minkä tyyppiset kirjoitukset teitä kiinnostaa 🙂

Ensi viikolla kerron, miten meillä koristellaan koti joulua varten downshiftaten 🎄 Vielä ehdit siis myös nappaamaan parhaat vinkit omiin koristeluihin! Tilaa sähköposti-ilmoitukset uusista kirjoituksista sivun oikean ylälaidan TILAA-nappulasta, niin et missaa niitä vinkkejä ☺️

- Helena

Ps. Voita itselle tai joululahjaksi 50€ lahjakortti kierrätysmuodin verkkokauppaan! Arvontaan pääset osallistumaan mun Instagramin kautta täältä 🎁 Onnea siulle arvontaan! 🤩

Helena Einax, blogi, kilpailu

Kommentit

  1. Tää teksti oli kyllä taas hyvä herätys todellisuuteen. Oon joulukuun lopussa muuttamassa varsin pieniin neliöihin yhteen poikaystävän kanssa ja mulla on aivan järkyttävä määrä turhaa rompetta ja tietysti myös vaatteita. Oon vitkutellut niiden läpikäymisen kanssa ties kuinka pitkään, koska "kauhee projekti", osittain koska oon myös mestari prokrastinoija. Nyt aion kuitenkin tarttua toimeen ja käydä ainakin vaatekaapin läpi ennen joulunviettoon lähtemistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Nelly, kiva kun kommentoit! Äläpä, kyllä tää blogin kirjottaminen on hyvää muistuttelua itellekin että practise what you preach... Tsemppiä läpikäyntiin, mä uskon suhun, ja onnea uuteen kotiin! <3 -Helena

      Poista
  2. Jollain toisellakin on siis mekkoaddiktio! Kuinka lohdullista ❤️ Tosi hyviä vinkkejä, itselläni ei ole niitä tarjota, siksi tulin tälle sivulle �� heitän vaatteet pois vasta kun ovat todella kulahtaneet ja reikäiset tai sit alupitäen liian pieniä. Löysin tän blogitekstin konmarisivustolta facessa, ja oli kyl hyvä löytö. Jään seurailee sun juttuja, ehkä täältä saa apua omiin tavaraongelmiin. Mun ongelma ehkä se vaatteiden hilloaminen kaappeihin vaikka niitä ei edes käytä. Etenkin just niiden mekkojen �� sain tästä inspiraation käydä läpi vaatteita. Lauantain kunniaksi pieni perkaus on paikallaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa Neppa, pahoittelut että vastaan vasta nyt, sun kommentit menneet multa ihan ohi :/ Juu todellakin täällä toinen, ja vaatteista ylipäänsä kans tykkään toooosi paljon. Aikamoinen ajattelumallinmuutos on vaadittu tähän, että nykyään keskisttyy vaatteisiin enemmän tarvepohjalta, ja säännöllisesti sitä saa itselle muistutellakin. Ihanaa että blogista on ollut sulle apua ja toivottavasti tykkäät tulevaisuudessakin! Ja mukavaa joulunaikaa sinne <3 -Helena

      Poista

Lähetä kommentti